Adaptácia dieťaťa do materskej školy je jedna z najväčších zmien akú do toho času dieťa prežilo a je to proces, ktorým si bude musieť každé jedno skôr či neskôr prejsť. To, aký náročný tento proces bude záleží od osobnosti dieťaťa, jeho individuality. Rodičia či učitelia mu môžu k ľahšiemu priebehu len prispieť, nie ho spraviť zaňho.
Adaptácia z lat. adaptō, znamená prispôsobenie sa podmienkam, situácii vo všeobecnosti. Dieťa je často krát pri nástupe do materskej školy prvý raz preč od rodiča, je v kontakte s neznámymi ľuďmi, rovesníkmi, učiteľkami, pôsobí naňho mnoho vplyvov z vonka a tomuto všetkému sa musí prispôsobiť. S ohľadom na toto je úplne v poriadku napríklad, keď dieťa ráno plače alebo hneď nemá najlepších kamarátov či sa nerozpráva s každým. Každý sa s tým vyrovnáva po svojom, môže to byť pripojenie sa k niekomu, kto mu je sympatický, či len sledovaním svojho okolia. Deti si tak isto ako my, hľadajú svoje miesto a to, ako najlepšie zapadnúť.
Učiteľky sa tomuto všetkému snažia napomôcť svojimi skúsenosťami či citlivým prístupom. Sú však veci, ktorými môžete pomôcť aj vy – rodičia.
Je pochopiteľné, že túto zmenu ťažko znášate aj vy, a ani pre Vás to nie je jednoduché. Dieťa je však naladené na vašu „vlnu“, vníma vás, napodobňuje. Preto je aj pre Vás dôležité naladiť sa pozitívne, motivovať dieťa, ubezpečiť ho, že sa preňho vrátite, popr. mu nakresliť na ruku srdiečko, alebo dovoliť zobrať si hračku, ktorá mu je známa, no na druhej strane ranné lúčenia nepredlžovať. Nie len nové, malé, deti majú problém ráno sa odlúčiť od rodičov, no akonáhle sa zavrú dvere, deti sa ocitnú vo svojom svete s kamarátmi, pripravený na nový deň. Ďalej je vhodné sa s deťmi o škôlke pred nástupom do nej porozprávať, aby to pre nich nebola úplná neznáma. Povedať im, že si nájdu nových kamarátov, budú tam mať rôzne hračky, naučia sa nové veci, jednoducho im vysvetliť, čo tam budú robiť.
Nesmierne dôležité je vytvoriť dieťaťu režim, pravidelnosť a zbytočne dochádzku dieťaťa do materskej školy pokiaľ to nie je nevyhnutné neprerušovať. Samozrejme, vstup do nového kolektívu so sebou prináša aj budovanie imunity a s ňou spojenú so začiatku zvýšenú chorobnosť s čím treba počítať. Režim škôlky je vhodné taktiež aplikovať pred nástupom aj doma, to sa týka najmä vstávania, spánku, stravovacích návykov ako aj samostatnosti. Učiteľka je tam pre dieťa, avšak nie je jediné, a tak akokoľvek by chcela nemôže mu venovať zakaždým 100% pozornosť.
Každý rodič pozná svoje dieťa najlepšie. Je na Vašom uvážení, či necháte dieťa hneď v škôlke na celý deň, t.z. aj na odpočinok a poobedné činnosti alebo začne chodievať spočiatku len na doobedia a postupne budete čas strávený v škôlke zvyšovať. Záleží to od Vás a nebojte sa požiadať o radu ani učiteľku, s ktorou vaše dieťa trávi v škôlke čas a vidí ako sa cez deň javí. Ak sa dieťa aj po dlhšom čase nezadaptuje, tradične to býva 1,5 – 2 mesiace, tak je možné po konzultácii s učiteľom dochádzku dieťaťa dočasne prerušiť.
V neposlednom rade netreba zabúdať na vždy dôležitú komunikáciu. Zdôverili ste Vaše dieťa do rúk učiteliek, škôlky a môžeme Vás ubezpečiť, že sa snažia zo všetkých síl, aby sa tam Vaše ako aj všetky ostatné deti mali čo najlepšie a chodili tam rady. V prípade otázok je však bežné, ba priam vítané obrátiť sa na učiteľku, poprosiť ich o rozhovor, konzultáciu. Predsa spolupráca rodič – učiteľ, resp. škôlka, je to najlepšie čo môžu všetky strany pre dobro a spokojnosť dieťaťa urobiť.
Na záver je potrebné pripomenúť, že treba nechať dieťaťu čas na zvyknutie si. Aj nám dospelým trvá nejaký čas si zvyknúť na zmeny, a tak si predstavme čo musí prežívať, a čo sa musí odohrávať v hlave toho malého stvorenia, ktoré predtým nikdy nič také nezažilo.